تصدر عن مؤسسة الوحدة للصحافة و الطباعة و النشر


True Art ... الفن الأصلي

كل جديد
الثلاثاء 16/1/2007
أمل سليمان معروف

Real or fake? In the world of art, that can be an expensive question. Famous paintings by classic artists can sell for millions of dollars. To make a quick buck, people sometimes try to sell paintings that are imitations of the real thing. When the forgeries are done well, spotting them can be a major challenge, even for experts.

عمل أصلي أم مزيف? في عالم الفن , قد يكون ذلك سؤال مكلف. يمكن أن تباع اللوحات الشهيرة للفنانين الكلاسيكيين مقابل ملايين الدولارات. و للوصول إلى ربح سريع, يحاول بعض الأشخاص أحيانا أن يبيعوا اللوحات التي تكون تقليدا للوحات الأصلية. و عندما يكون التزييف متقنا, يكون اكتشافه تحد كبير , حتى للخبراء.‏

Now, researchers say they have found a new way to tell the real from the fake-using mathematics.‏

يقول الباحثون الآن أنهم وجدوا طريقة جديدة لتمييز الأصلي من المزيف - باستخدام الرياضيات.‏

The researchers start with a digital image. They use a mathematical technique, known as wavelet decomposition, that breaks this image down into a collection of smaller and basic images.‏

يبدأ الباحثون بصورة رقمية. يستخدمون تقنية رياضية, تعرف باسم التحليل بالأمواج , حيث يتم تقسيم اللوحة إلى مجموعات من الصور الأساسية أصغر حجما.‏

This method is especially useful for analyzing textures. In a photograph, it can readily detect the difference between the smooth appearance of a blue sky and the ruffled surface of a grassy field, for example. In a painting, it can capture the texture of an artists brush strokes.‏

إن الطريقة مفيدة خصوصا لتحليل التركيبات . في الصورة الضوئية, على سبيل المثال يمكن أن تفحص الاختلاف بين المظهر الناعم للسماء الأزرق و السطح المتغضن لحقل عشبي بسهولة. في اللوحة, يمكن أن تتعرف على تركيبة ضربات ريشة فنان.‏

When an imitator tries to copy a master artist, his or her brush strokes would probably be different. A master might have smooth, consistent strokes, while an imitator is jerky‏

عندما يحاول المقلد نسخ رسوم أصلية من المرجح أن تكون ضربات ريشته أو ريشتها مختلفة. قد تكون ضربات ريشة الرسام ناعمة أو متناغمة بينما تكون ضربات المقلد متشنجة .‏

The researchers used wavelet decomposition and other statistical measures to analyze eight drawings by a 16th-century artist named Pieter Brueghel the Elder. They then compared the data obtained from these drawings with measurements of five imitations revealed to be false just 10 years ago.‏

استخدم الباحثون التحليل بالأموا ج و قياسات إحصائية أخرى لتحليل ثمان لوحات لفنان من القرن السادس عشر يدعى بيتر بروغل الأكبر. و من ثم قارنوا المعطيات الناتجة من هذه اللوحات مع القياسات لخمس لوحات مقلدة و التي اكتشف زيفها منذ عشر سنوات فقط.‏

The team found that the genuine Brueghel drawings all had similar patterns. By the same measure, the fakes were different from each other and from the true drawings.‏

وجد الفريق أن لوحات بروغل العبقرية جميعها ذات أنماط متشابهة. بالقياس نفسه, كانت المزيفة مختلفة عن بعضها البعض وعن اللوحات الأصلية.‏

The researchers also studied a painting called Virgin and Child with Saints. It was created near the beginning of the 16th century in the studio of the Italian artist Pietro Perugino. Their method suggested that at least four artists actually produced the painting.‏

درس الباحثون أيضا لوحة سميت (العذراء و الطفل مع القديسين).و التي كانت قد ظهرت مع بداية القرن السادس عشر تقريبا في مرسم الفنان الإيطالي بيتر بيروغينو. افترضت طريقتهم أن أربع فنانين على الأقل أنتجوا اللوحة.‏

Showing that the method works for two artists is not enough to conclude that it will work on the international level. Still, art historians are optimistic. Mathematics may yet earn a place in an experts toolkit for detecting forgeries.‏

إن نجاح هذا الأسلوب في فحص أعمال فنانين ليس كافيا لنستنتج أنها ستعمل على مستوى عالمي. و لا يزال مؤرخو الفن متفائلون . فقد يكون بإمكان الرياضيات أن تجد طريقة تدخل في عداد الأدوات التي يستخدمها الخبراء في كشف الأعمال المزيفة .‏

 

E - mail: admin@thawra.com

مؤسسة الوحدة للصحافة والطباعة والنشر ـ دمشق ـ سورية